Julkänslor

20121112-164542.jpg
Jag har haft julkänslor sedan ett tag innan vi fick den första frosten, men försökt hålla inne med det fram tills nu i alla fall.

Min kära svärmor har med största sannolikhet redan julpyntat hela huset, hon tar ju undan Halloweengrejerna den 3:e november och när hon ändå bär undan de lådorna tar hon fram julpyntet. Första eller andra veckan i november är hela deras hus i regel helt ”julifierat”, sedan står julsakerna framme till februari.

I början brukade jag skratta åt detta, och framförallt tyckte jag att det var hemskt att hon hade alla dessa grejer uppställda överallt under så himla lång tid, men jag har också lärt mig ett och annat av detta.

Jag har lärt mig att för mig tar julen slut vid nyår. De första dagarna i januari ska julen städas bort. Då vill man ha vår och tulpaner och ljusa färger. Då ska julen från föregående år inte stå kvar och skräpa.

Men jag har också lärt mig att ta tillvara på julen, och pynta och göra julfint tidigt, så man hinner njuta av det. Vissa tar ju tillexempel inte in julgranen förrän dagen innan julafton, vilket jag tycker är dötråkigt, för då hinner man ju inte njuta av den innan julen är slut. Och ingen ville vara först med att sätta upp adventsljusstakarna i området hemma hos pappa, precis som att man skäms för att pynta för tidigt.

Det är ju nu som julen är som bäst! Det är ju nu man längtar efter den och ser fram emot den, och det är nu pyntet är som finast!!

Jag funderar på att börja pynta snart. När ska ni börja?!

Kategorier: Inredning, Mexico-Sverige | 1 kommentar

Inläggsnavigering

En tanke på “Julkänslor

  1. Elin

    Hej!

    Hörde på nyheterna att ditt gamla Arvidsjaur har haft -28 grader. Burr!
    Tänkte då på dig! I ditt nya hem i södra Sverige har du nog nästan
    tvärtom, värme och mysigt julpynt.
    Du har helt rätt i det du skriver!

    Kram

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.