Årets skörd

Knappt har Halloween och Allahelgon ens hunnit infinna sig innan jag är helt överväldigad av julkänslor i år… men jag får försöka besinna mig nån vecka till!

Det är ju inte jul än, så tillbaka mot hösten, eller kanske ända till sommaren. Tänkte göra en utvärdering av trädgårdslandet, som har gett stor utdelning av både det ena och det andra.

Potatis har vi fått i massor, och vi har fortfarande plantor kvar att gräva upp, både av den gamla sorten jag fick av min faster, och av den nya som jag köpte i affären. Jättegoda allihop!

Bondbönorna blev stora och fina, men jag skulle skördat dem ett par veckor tidigare än jag gjorde. De hann bli lite för övermogna.
Men jag skalade och förvällde och frös in en enorm bunke med fina gröna bondbönor.

Salladen däremot, som växte bakom (!) bondbönorna fick för lite sol så klart där i skuggan, så till nästa år får jag hitta en ny plats till bladen.
Rödbetorna och de gröna bönorna gick det också sämre med, rödbetorna gick inte alls för jag tror att det var alldeles för kallt och för lite varma soltimmar denna sommaren för att de skulle trivas i mitt land i alla fall! Och så fick de kanske också för mycket skugga bakom solrosorna som blev längre än mig (ingen jättebedrift kanske, jag är ju rätt kort, men stora blev de ändå!).

Och morötterna… Dumma lilla jag gallrade ju inte ordentligt, så nu har vi tusentals morötter som växer alldeles för tätt och trängs. Man kan inte dra upp bara en, utan får ta en hel ”tova” i handen och rycka upp en klump och sen dela på dem! Men de blev goda de också! Jag satte både vanliga och olikfärgade morötter, och jag rekommenderar verkligen de olikfärgade! De är lila, gula och vita och smakar otroligt gott jämfört med de vanliga orangea. Det är ju gamla sorter, för innan holländarna gjorde alla morötter orangea fanns det morötter i nästan alla färger!

Annars fick vi också en hel drös med lök, både vanlig och scharlottenlök, men jag ska definitivt sätta mer lök nästa år så det räcker ännu längre. De är ju så lätta att lagra.
Och jordgubbarna… satte ju en planta med vita jordgubbar, den ska jag täcka för vintern nu och förhoppningsvis får vi smaka på de första vita bären till nästa sommar! Ska bli spännande!

20121027-144934.jpg                        20121027-145025.jpg

20121027-145845.jpg

Kategorier: Grönsaker, Mat, Odla, Trädgårdsland | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Lämna en kommentar

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.